سرویس و نگهداری پیشگیرانه چیست؟
درک مفهوم “Preventive Maintenance” و آشنایی با وظایف دورهای واحد IT که در حیطهی (PM) قرار میگیرند، از جمله مواردی است که در این سند به آنها پرداخته میشود.
سرویس و نگهداری پیشگیرانه به فرایند نگهداری گفته میشود که به صورت مرتب انجام شده و هدف آن کاهش احتمال رخداد خرابی یا از کارافتادگی (در شبکه) میباشد. سرویس و تعمیر پیشگیرانه در هنگامی که تجهیزات هنوز در حال کردن هستند انجام میشود، نه پس از خرابی آنها. در نتیجه هدف آن جلوگیری از خرابیهای ناگهانی است. به عبارت دیگر، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یعنی رفع مشکلات کوچک قبل از اینکه بزرگ شوند! سازمان ها می توانند با کاهش سرعت استهلاک، خرابی و سو ء عملکرد، حداکثر ارزش دارایی را داشته باشند.
فرایند نگهداری اغلب به صورت دورهای یا در زمان هشدار صورت میگیرد. به عنوان نمونه میتوان یک دارایی، مانند سرور، را نام برد که فرایند سرویس و نگهداری آن در ابتدای هر ماه تعیین شده است.
در کلیه صنایع، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه همیشه دارای سه ویژگی است:
سیستماتیک است به صورت روتین انجام می شود هدف آن کاهش یا به حداقل رساندن خرابی ها است
این ویژگی ها دامنه کلیه فعالیت های PM را مشخص می کنند. هدف از نگهداری پیشگیرانه همیشه به حداقل رساندن خرابی ها با شناسایی و رفع آنها قبل از آن است که منجر به یک خرابی طولانی شوند. Downtime میزان زمان غیرفعال بودن سیستم، ماشین یا قطعه و تجهیزات است. PM در واقع نگهداری فعال و پیشگیرانه است. اگر این کار را به طور منظم و به موقع انجام ندهید، طبیعتاً پیشگیرانه نخواهد بود – بلکه و اکنشی است.
فرایند نگهداری اغلب به صورت دورهای یا در زمان هشدار صورت میگیرد. به عنوان نمونه میتوان یک دارایی، مانند سرور، را نام برد که فرایند سرویس و نگهداری آن در ابتدای هر ماه تعیین شده است.
سرویس و تعمیرات پیشگیرانه به مراتب از متد نگهداری واکنشی (Reactive Maintenance)، که در آن فقط هنگام وقوع خرابی تمهیدات لازم جهت رفع آن صورت میگیرد، پیچیدهتر است زیرا نیاز به زمانبندی دارد.
سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) در واقع روشی است که طبق یک قانون مشخص، وضعیت تجهیزات را بهصورت دائمی، در غالب تعمیرات و نگهداری و به صورت دورهای بررسی میکند. این تعمیرات دورهای و اقدامات پیشگیرانه در چارچوب بازرسیهای فنی و روانکاریهای متوالی، باعث میشود تا احتمال وقوع رخدادهای ناگهانی کاهش یابد. با استفاده از سرویس PM میتوان از وقوع خرابی ها پیشگیری کرد و همچنین خرابیهای احتمالی پیشرو را در زمان مناسب پیشبینی و تمامی آنها را با اطلاعات دریافتی مناسب مدیریت کرد.
اهداف سرویس و نگهداری پیشگیرانه pm
افزایش عمر مفید سیستم هاافزایش قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزاتافزایش کارایی تجهیزاتکاهش تعمیرات تصادفی دستگاه هاجلوگیري از خرابی هاي بزرگ به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزاتکنترل بر موجودي قطعات در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مرتبطکاهش هزینه هاي تعمیرات تکراري و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکیافزایش کیفیت راهبري و جلوگیري از اتلاف وقت و جلوگیري از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقفزمان سنجی و روش سنجی فعالیت هاي تعمیري و تولیدي و در نتیجه بالا بردن بهره وري
مزیت مهم pm
سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) به مراتب از متد نگهداری واکنشی، که در آن فقط هنگام وقوع خرابی تمهیدات لازم جهت رفع آن صورت میگیرد، پیچیدهتر است زیرا نیاز به زمانبندی دارد. اما سربار مالی و هزینهی ناشی از قطعی، در روش سرویس و نگهداری بسیار پایینتر است