بررسی کامل آنگل دندانپزشکی

بررسی کامل آنگل دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی هندپیسی است که بر روی ایرموتور وصل می‌شود و ایرموتور دندانپزشکی وسیله ایست که هندپیس های مخصوصی به آن متصل شده و آن هارا به حرکت در می‌آورد.

 

آنگل ها اینسترومنت هایی هستند که داری قدرت بالا و سرعت پایین بوده و توسط یک موتور کار می‌کنند. اگر موتور آنگل با فشار هوا کار کند به آن ایرموتور(Air motor) و اگر با برق کار کند به آن میکروموتور (Micro motor) گفته می‌شود. آنگل ها نیز داری یک کارتریج مخصوص در سر می‌باشند. ولی از آنجا که آنگل ها دور را تبدیل می‌کنند یک سری شفت و دنده در داخل بدنه آنها قرار گرفته است. از لحاظ سیستم آب آنگل ها می‌توانند به از خارج ( External irrigation) یا آب از داخل (Internal irrigation) باشند که نوع آب از داخل آن بهتر است.

 

 

 

 

نسبت دورهای ایرموتور به آنگل عبارتند از:

 

- اگر نوار انتهای آنگل آبی باشد یعنی نسبت 1 به 1 است و تبدیل دور نداریم.

- اگر نوار قرمز یا نارنجی باشد نسبت 1 به 5 بوده و دور موتور را افزایش می‌دهد.

 

- اگر نوار سبز باشد نسبت ها 2 به 1، 4 به 1، 10 به 1، 20 به 1 و یا 40 به 1 خواهد بود بنابراین دور را کاهش می‌دهد.

- اگر نوار مشکی باشد نسبتها 22 به 1، 25 به 1، خواهد شد و دور را کاهش می‌دهد. این حالت بیشتر برای جراحی و ایمپلنت به کار می‌رود.

- هندپیسهای جراحی مستقیم همیشه درای تدیل دور 1 به 1 هستند.

 

 

آنگل ها عموما بصورت فشاری (پوش باتن ) یا ناخنکی هستند.

 آنگل از قسمت های بدنه، هد، اکسل، کارتریج و درپوش تشکیل شده است.

دنده های اکسل از یک سمت به ایر موتور و از سمت دیگر به کارتریج متصل می‌شود و با حرکت دنده های ایر موتور اکسل حرکت کرده و باعث چرخش کارتریج آنگل می‌شود.

 

 

 

کارتریج آنگل عموما یا بصورت بوشی و یا بصورت بلبرینگی است.

کارتریج بلبرینگی آنگل:

 

 

 

 

 

کارتریج بوشی آنگل

 

 فرز آنگل

فرز آنگل از فرز توربین بزرگتر بوده و شیاری در انتهای خود دارد و این شیار بایستی با شیار در انتهای شفت کارتریج آنگل هم سو باشد.

 

ایرادهای رایج در آنگل دندانپزشکی

1- گیر کردن فرز در داخل شفت کارتریج آنگل:

که در مدل های کارتریج بوشی باید کل کارتریج عوض شود ولی در مدل های بلبرینگی میتوان شفت را تعویض کرد.

 

2-لنگ زدن فرز در حین کار:

در این حالت بلبرینگ ها معیوب شده اند و بهتر است حتی اگر یکی از بلبرینگ ها آسیب دیده باشد هر دو را تعویض کنیم.

 

3-کم شدن قدرت و گیر کردن:

در این حالت پس از بررسی بلبرینگ ها به احتمال زیاد چرخ دنده های اکسل یا کارتریج سایده شده اند که اکثرا این ساییدگی در طرف اکسل است که باید اکسل تعویض گردد.

 

 

روغن کاری ایرموتور و آنگل

روغن کاری یکی از مهمترین عوامل در نگهداری اینسترونت ها است.، ایرموتور و آنگل لازم است قبل و بعد از اتوکلاو و همچنین در حین کار بطور مداوم روغن کاری شوند.نحوه روغن کاری ایرموتور از طریق لوله هوا ،روغن را اسپری میکنیم و برای آنگل در مدل ناخنکی از پشت و جلوی کارتریج و در مدل بوش باتن فقط ازجلوی کارتریج روغن اسپری می‌شود.

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش